Zo schrijf je een goede verkooptekst voor je woning

Zo schrijf je een goede verkooptekst voor je woning. MKLR

Als je je huis gaat verkopen, is een goede aanbiedingstekst heel belangrijk. Die tekst is namelijk een cruciaal onderdeel van jouw woningpresentatie. Samen met de foto’s zorgt de verkooptekst ervoor dat mensen nieuwsgierig worden naar jouw huis. De tekst moet verleiden om door te klikken en mensen uitnodigen om snel een bezichtiging te plannen. Verkoop je zelf je huis en schrijf je dus ook zelf de verkooptekst? Met deze 12 tips maak je je tekst onweerstaanbaar.

1 Bepaal je doelgroep

Voordat je ook maar één letter op papier zet, is het belangrijk goed na te denken over je doelgroep. Voor wie is jouw woning interessant? Voor singles, jonge tweeverdieners, ouderen of gezinnen met kinderen? Als je de belangrijkste doelgroep weet, kun je je tekst daarop aanpassen. Want een gezin met jonge kinderen vindt het bijvoorbeeld belangrijk of er een grasveldje of een school in de buurt is, terwijl oudere mensen bijvoorbeeld kijken of een huis levensloop bestendig is.

Weet je de doelgroep, bepaal dan welke kenmerken van je huis in ieder geval in je tekst moeten terugkomen, en stem ook je schrijfstijl op de doelgroep af. Ouderen spreek je misschien graag aan met ‘u’, terwijl je een tekst voor een jongere doelgroep misschien liever in de je-vorm schrijft.

2 Houd het doel van je verkooptekst steeds in gedachten

Ga niet zomaar klakkeloos los op je verkooptekst, maar houd bij het schrijven steeds het doel van je tekst in je achterhoofd. De verkooptekst moet jouw woning zo aantrekkelijk mogelijk presenteren, en hij moet nieuwsgierig maken. Je hoeft daarbij niet alle details te melden. Maak mensen zó nieuwsgierig dat ze direct de telefoon oppakken om een afspraak voor een bezichtiging te maken.

3 Maak een logische opzet

Neem de lezer echt mee in je verhaal. Dat doe je door een logische opzet te gebruiken. Een goede verkooptekst bevat in ieder geval de volgende informatie:

  • Een verleidelijke openingsalinea die de highlights van je huis beschrijft
  • Een duidelijke beschrijving van je woning en de eventuele buitenruimte
  • Informatie over de ligging en de omgeving
  • Eventuele bijzonderheden
  • Een uitnodigende afsluiting

4 Schrijf een indrukwekkende openingsalinea

Een goed begin is het halve werk. Doe daarom echt je best om een indrukwekkende openingsalinea te schrijven. Een tekst die jouw huis op een aantrekkelijke manier introduceert bij potentiële kopers. Beschrijf hierin de sterke en unieke pluspunten van je huis of de omgeving (passend bij de behoeftes van de doelgroep). Houd de openingsalinea kort en ga niet te veel in op details, dat komt in de volgende alinea’s wel. Deze alinea is puur een introductie die de aandacht van de lezer in één keer moet grijpen.

Kenmerken die hier bijvoorbeeld goed inpassen, zijn:

  • Winkels en horeca op loopafstand
  • Kindvriendelijke buurt met veel speeltuintjes en twee scholen
  • Met ruime achtertuin aan het water

5 Beschrijf je woning en de buitenruimte

Als je met je openingsalinea de interesse hebt weten te wekken, wordt het tijd om je woning uitgebreider te beschrijven. Doe dit in een logische volgorde, het liefst in dezelfde volgorde als de bijbehorende foto’s. Door je woning bijvoorbeeld vanaf het moment van binnenkomst tot aan de zolder te beschrijven, maak je er als het ware een online bezichtiging van.

Beschrijf vervolgens per ruimte de dingen die je woning bijzonder maken, en beschrijf ook de voordelen die dat heeft voor de koper. Bijvoorbeeld:

“Doordat de woning een plat dak heeft, heeft u geen last van schuine kanten. Deze ruimte is optimaal benut door ruime inbouwkasten.”

Of:

“Met zestien zonnepanelen, extra vloerisolatie én vloerverwarming heeft dit huis energielabel A. Daarmee bespaart u enorm op uw energierekening.”

Denk bij het beschrijven van je woning onder andere aan:

  • De ruimte
  • Authentieke details bij oudere woningen
  • Mogelijkheden voor uitbreiding
  • Het niveau van afwerking (heb je bijvoorbeeld luxe keukenapparatuur, meld dan dat)
  • Staat van onderhoud (begin dit jaar is het hele huis geschilderd)
  • De privacy
  • De ligging van je tuin of balkon

6 Wees objectief

Natuurlijk mag je enthousiast zijn over je woning, maar blijf wel objectief en overdrijf niet. Als je alles ‘perfect’ en ‘fantastisch’ noemt, wordt je verkooptekst ongeloofwaardig. Wel kun je gebruikmaken van bijvoeglijke naamwoorden. ‘Een lichte, zonnige woonkamer’ klinkt aantrekkelijker dan ‘een woonkamer’.

7 Beschrijf de omgeving en de voorzieningen in de buurt

Natuurlijk gaat het vooral om je huis, maar de ligging van je woning is ook heel belangrijk. Beschrijf daarom ook goed wat de pluspunten van je omgeving zijn en welke voorzieningen er in de buurt te vinden zijn. Zijn er scholen, parken, een bos, leuke restaurantjes of winkels in de omgeving? Meld dat dan zeker in je aanbiedingstekst. Ook willen mensen graag weten of er uitvalswegen in de buurt zijn, of de omgeving kindvriendelijk is en welke voorzieningen op loopafstand bereikbaar zijn.

8 Vergeet de praktische informatie niet

Een verkooptekst moet niet alleen verleiden, maar ook alle praktische informatie geven. Een paar voorbeeldjes:

  • 3 slaapkamers (18 m2, 16 m2 en 10 m2)
  • Alle slaapkamers voorzien van inbouwkasten
  • Aangesloten op glasvezel
  • Volledig geïsoleerd: vloerisolatie en overal HR++-glas
  • Parkeergelegenheid voor 2 auto’s op eigen terrein
  • Schilderwerk buiten gedaan in 2020
  • Woning gerenoveerd in 2015
  • Inpandige berging van 20 m2

9 Let op je schrijfwijze – gebruik deze tips

De tekst moet direct de aandacht trekken en mensen prikkelen om door te lezen. Je schrijfwijze heeft daar veel invloed op. Hoe zorg je ervoor dat je tekst prettig leest? Let op deze do’s en don’ts:

Do:

  • Schrijf korte zinnen
  • Gebruik positieve woorden, zoals ‘ruim’, ‘zonnig’ of ‘ licht’,
  • Kies voor je of u (afhankelijk van je doelgroep) en gebruik dat consistent
  • Houd je tekst kort en bondig, benoem alleen het belangrijkste.
  • Wees objectief, beschrijf wat je ziet en geef zo min mogelijk je mening

Don’t:

  • Gebruik geen moeilijke woorden
  • Maak geen lange, ingewikkelde zinnen
  • Verkoop geen gebakken lucht, wees concreet en duidelijk
  • Overdrijf niet, dan wordt het ongeloofwaardig
  • Gebruik geen afkortingen, schrijf woorden gewoon uit
  • Humor is goed, maar overdrijf het niet
  • Val niet in herhaling

10 Maak je tekst netjes op

Als je tekst netjes opgemaakt is, leest hij ook prettiger. Eén lange lap tekst? Dat leest helaas niemand. Zorg dus dat je genoeg witregels inbouwt, en gebruik tussenkopjes. Af en toe een opsomming in de vorm van een lijstje bullets maakt je tekst ook makkelijker leesbaar.

11 Sluit je tekst op een slimme manier af

Net zoals je de tekst op een slimme manier moet beginnen, met een aantrekkelijke introductie die mensen uitnodigt om verder te lezen, moet je je je tekst ook slim afsluiten. Dat doe je door mensen uit te nodigen om in actie te komen. Schrijf bijvoorbeeld: “Wil je komen kijken, bel gerust!” of “Nieuwsgierig geworden? Maak dan gauw een afspraak om dit huis te bezichtigen.”

12 Tekst klaar? Laat hem nog even nakijken

Een typfoutje sluipt er snel in. Laat je tekst dus nog eventjes door iemand nakijken voor je hem de wijde wereld in stuurt.

Verkoop jij zelf je huis en schrijf je zelf de verkooptekst? Dan kun je nu aan de slag! Schakel je toch liever een verkoopmakelaar in? Via MKLR. vind je snel de makelaar die het beste bij jou past en die jouw buurt goed kent, zodat je het maximaal haalbare bedrag voor je woning krijgt.

Word lid van de discussie

Vergelijk aanbiedingen

Vergelijken